måndag 14 mars 2011

Tidigt i säng.

Idag har det vart mycket. Jag var uppe tidigt för att hinna promenera hundarna före skolan. Åt frukost stående medan jag packade ner allt och utfodrade hundarna.
Möblerade om för att få plats med dem 3 och det gick bra, men Stella och Zach var i samma bur till och från, och det gick ganska bra. Hon morra lite på han när hon ville gå å lägga sig bara, för han låg ivägen.

Att gå med 3 istället för 2 är väl lite skillnad, det blir fläta på kopplet istället för snurrat :-P Men för det mesta har jag dem alla 3 lösa, för de lyssnar så bra.

Vi hade bara eget arbete i skolan idag, så jag stack lite innan vi slutade, fick inte alls mycket gjort, men nånting, plus att jag fick låna en bok till fördjupningsarbetet av Linda (läraren) där det fanns lite om historien bakom.
Tess fick skjuts med oss, för hon skulle till Carlshem. 5 hundar hade vi i bilen. Zach i sin bur, Texas i en bur, Stella i bakluckan, Nikki på golvet i baksätet och Tess extrahund fram hos henne. Det såg lite komiskt ut, och kändes typ lika kuligt.

Efter skolan åkte jag till Nydala där jag å Linda skulle träffa vårt projekthunds ekipage, Rike och Sanna. Jag kom först, så jag passade på att ta en runda med hundarna och ringa pappa och sa att han kunde gå in på väderkameran på Nydala så jag kunde vinka åt honom, så det gjorde han :-) jag fick vinka till pappa!! Det kändes ju lite kul.

Sen kom Linda, så vi gick igenom lite snabbt hur vis kulle göra.
Jag tyckte att de gjorde framsteg redan idag, och det kändes super kul!!
Hon fick lite hemläxa och vi ska göra en stegringsplan, som jag i princip redan tänkt ut i huvvet. Det är så kul, och spännande!! :-)
Rike fattar så fort, och han älskade höll ganska bra koll på Sanna när han kom på att hon var en resurs för honom. :-)

Efter träningen med dem så gick jag och Linda på promenad åt varsitt håll, att gå tillsammans när jag har 2 haniga hanar när Nellie löper och är Texas tjej enligt honom kändes inte som en bra grej. Han satt utanför hennes bil och skällde på oss, kändes som att han bad oss att släppa ut henne-för faaaaan.
De var ju så sugna igår när vi gick tillsammans. Nellie la upp sig hela tiden, det kommer då inte bli problem i höst då hon skall paras.

Men som sagt, vi gick åt vårt håll.. Försökte gå ut på isen, men det var så fasligt djup snö, så vi gick på vägen längs sjön. Det var så mysigt och helt fantastiskt väder! Hundarna sprang lösa hela tiden och busade då och då. Texas verkade tycka det var skönt att Stella trakasserade någon annan än honom för n gångs skull.
Märkte att Zach tycker att det är kul att leka med det mesta, som pinnar, snöbollar etc. Han vet iaf hur man leker, Texas kanske kan lära sig, han har ju verkligen svårt för det.
Efter promenaden så tränade jag med Stella... Eller ja, snarare busade, hon var nog för trött för att jobba över huvudtaget, gick till bilen så fort hon fick chansen.
Sen tog jag ut Texas, väldigt trött han med, men vi övade inkallning ett par ggr, sen fick han gå in i bilen han med och jag tog ut Zach. Vi busade och kampade lite, när han förstod hur man gjorde vart det kul. Sen kom Nellie och Linda tillbaka. Innan han ens såg dem så slutade han och började vädra i luften. Jävla hanar.

Tur att det inte blir en hane nästa gång, utan en tik.
Hon kommer i slutet av april, eller kommer, jag hämtar henne då. Nu är hon väl ca 12 dagar gammal. Hon ska heta Delta och är en Holländsk Herdehund. Så jävla spännande!!
Min dröm går i uppfyllelse, och jag hoppas att de fortsätter att göra det!!
Känns som att det mesta flyter på nu.

Om lite mer än 2 veckor kommer mamma och pappa på besök! det ska bli så himla spännande!! och mysigt!!
Om vädret tillåter så ska vi ut till Nydala och gå med hundarna, och grilla korv! Fan vad jag längtar!!

För er som inte tror på det, så är det inte helt hemskt att ha 3 hundar, det är lite bökigt och jobbigt när Texas tror att jag säger åt honom när jag i själva verket säger åt Zach och vice versa, men jag får komma på nåt bra sätt för att den andra inte ska tro att jag korrigerar den när jag egentligen korrigerar den andra. Så har ju Stella vart mycket också, att hon tar åt sig när jag sagt åt Texas. Nu har hon blivit tvärtom, väntar tills jag säger till en andra eller tredje gång innan hon tar åt sig :-) Raring! Eller så låter jag bli att korrigera med ord när jag e ute med alla, kanske är smartast det. Jag får helt enkelt prova mig fram.

Jag göder iaf Zach och hoppas på att han skall bli fet, 3 mål per dag får han med så mycket mat som han orkar. mina hundar får äta upp resterna och jag glömmer alltid att ge dem lite mindre till att börja med. >Gissa om de kommer bli feta... :-S

Nu ska jag sova.
Och vi håller tummarna för att Zach inte behöver åka tillbaka till sin gamla ägare, då hon han bott hos vill att han hamnar hos mina vänner. Hoppas hoppas hoppas!! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar